25 Temmuz 2024

Özdemir Asaf / Dokuza Kadar On (Alıntılar)

                         
Yaşamak değil,
Beni bu telâş öldürecek.

Benim söylemek için çırpındığım gecelerde,
Siz yoktunuz.

Şarkı söyleyormuşum
Sokaklarda,
Görmüşler.
Yere yere bakıyormuşum
Yürürken,
Duymuşlar.
Sonrasını kendileri uydurmuşlar.

Son kadeh içilmiş,
Son söz edilmişti.
Bir düşünce sardı hepsini..
Bir hatıra,
Bir hırs,
Bir kıskançlık,
Bir yanıltı,
Bir kardeşlik,
Bir yanlışlık,
Bir kin,
Bir ümid,
Bir şey..
İnsana ait.

Bütün renkler aynı hızla kirleniyordu,
Birinciliği beyaza verdiler.

Bir kelimeye
Bin anlam yüklediğim zaman
Sana sesleneceğim.

Seni görünce
Aynı anda geçer aklımızdan
Aynı düşünce..
Bir duvar gibi aramızdan.

Kendi bahçesinde dal olamayanın biri
Girmiş bahçeme ağaçlık taslıyor.

Bana yakın geldin dedi,
Sevdi.
Bana yakın geldin dedi,
Vurdu.
Adlarını sordum
İnsan dediler.

Sana gitme demeyeceğim.
Üşüyorsun ceketimi al.
Günün en güzel saatleri bunlar.
Yanımda kal.
Sana gitme demeyeceğim.
Gene de sen bilirsin.
Yalanlar isteyorsan yalanlar söyleyeyim,
İncinirsin.
Sana gitme demeyeceğim,
Ama gitme, Lavinia.
Adını gizleyeceğim
Sen de bilme, Lavinia.

Köpek gibi, kanlar içinde
Dönüp susabilir misin,
Kavgadan, aşkdan, umuddan.
Hayvanların en güc’lüsü insan.
Çünkü korkmasını da bilir,
Kavgadan, aşkdan, umuddan.
Sen bilir misin, bilir misin sen
Korkmasını, korkuyu, korktuğunu,
Söyleyebilir misin korkmadan.
Kavgadan, aşkdan, umuddan
Dönüp susabilir misin sen..
Sen, hayvanların en güc’lüsü insan!

«Başkalarının ekmeği acı,
başkalarının merdivenlerinden
çıkmak eziyetlidir.»
DANTE

Yeni sözler demeye geldim yeni seslerle,
Bağırmalarla değil, canımdan nefeslerle..
Sana kalacak ne var dersen, anlamı derim;
Susmalarında bile bulur seni seslerle.

Ben korkmuyorum sana yönelmekten,
Seni yinelemekten, seni yenilemekten,
Bir bağlayan, bir ayıran duyuda,
Senden gelmekten, sana gelmekten.

Duydukların hep dağların ardından bitti;
Daha çok bağırsam, yakından duyulur mu?
Uzaklara, daha uzaklara gitsem, de ki gitti,
Bir arayan-soran, bir anlayan olur mu?

Kazandıklarım bitti, yitirdiklerim kaldı.
Söylediklerim yitti, dinlediklerim kaldı.
Bir bilmek ülkesinin düşün-ili’ne vardım;
Öğrettiklerim gitti, öğrendiklerim kaldı.

Önce hepsini yazdım, sonra hepsini çizdim.
Yazıp çizdiklerimden çıktı kara bir resim.
Baktım, orada, bir-bir duruyor sevdiklerim.
Bakıyorlar ardından, yazıp çizdiklerimin,
O, yazarken ya da çizerken bilmediğim..
Bilmeden yazdıklarım, bilmeden çizdiklerim.
Beni çizdi sonunda, yazıp da çizdiklerim.
Bana gülüyor şimdi, yitip-yitirdiklerim..
Çizilmemiş olanlar, yazmayıp bildiklerim.
Ah “bilip ettiklerim, bilmeyip ettiklerim.”


Sizin için yola çıkmış bir şarkı,
Düşünülmüş gözleriniz üstüne.
İçin-için yaratılmış bir şarkı,
Bırakılmış yollarınız üstüne.
Sizsiz sizi yaşanılmış bir şarkı.
Seslerini uzağınız derledi,
Sözlerini kulağınız derledi,
Anlamını dudağınız derledi,
Sizsiz size uzanılmış bir şarkı;
Özlemini kucağınız derledi.

Bir kadın gördüm,
Onun doğurduğunu gördüm,
Uyuttuğunu gördüm,
Büyüttüğünü gördüm,
Yorulduğunu gördüm,
Üzüldüğünü gördüm..
Bir kadın gördüm.

Unutmayı öğrendim, unutmayı unuttum,
Unutmaya giden unutmayı öğrendim.
Bir yalan hazırladım, ilk başkasından duydum,
Yüzüme susanlardan konuşmayı öğrendim.

Zamanın, ateşin ve ölümün
Boyası beyaz.
Aşkın, yalanın, kinin rengini
Kırmızı yaz.
Düşlerin, sevi’nin ve saygının giysilerini
Maviye boya.
Yoksulluğun, umutsuzluğun ve ayrılık gömleğini
Kara çiz.

Sen kocaman çöllerde bir kalabalık gibisin,
Kocaman denizlerde ender bir balık gibisin.
Bir ısıtır, bir üşütür, bir ağlatır, bir güldürür;
Sen hem bir hastalık hem de sağlık gibisin.

Yalnız kaldınız sanırsınız,
Biliyorum.
Yalnız bırakılmışsınız,
Biliyorum
Ötesi yok.

Ötesi var:
Yalnızlık
Müziğin bile seni dinlemesidir.
Yalnızlık
İnsanın kendine mektup yazması
Ve dönüp-dönüp onu okuması
Yalnızlığın da ötesidir.

Her leke
Kendisiyle çıkar.



4 yorum:

  1. Özdemir Asaf sanki hepimizin duygularına tercüman olmuş, İNSAN'ı ne güzel ve anlamlı dizelerle dillendirmiş. Harika alıntılar...
    Hep düşünürdüm neden öylesine seçkin "Kırmızı alıntılar" içinde şiir diliyle yazılmış alıntı yok. (Yoksa ben mi göremedim? )
    Sezen Aksu da ne güzel eşlik etmiş.
    "Düşlerin, sevi'nin ve saygının giysilerini maviye boya " dizesinde duraksadım...
    Acaba becerebiliyor muyuz...?
    Sevgiyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitabı paylaşırken başta yorum yaparak paylaşmıştım ama sonra kaldırdım. Ben şiir sevmiyorum ne yazık ki, çok duygusal biri olmadığım için mi, zevkler renkler meselesi mi bilmem beni bayıyor.
      Mesela bu kitapta çok daha güzel alıntılar vardı ama paylaşmadım. Aşk ayrılık hasret öyle dramatize edilmiş ki içim bayıldı. Sevmiyorum ben vıcık vıcık aşk kokan kitapları. Neden şiir paylaşmıyorsun diyenler olmuştu onun için gerçekten iyi şair olduğunu düşündüklerimi eklemeye çalıştım. Ama şiir benlik değil.
      Beni benden alan satırlar bu oldu.

      Önce hepsini yazdım, sonra hepsini çizdim.
      Yazıp çizdiklerimden çıktı kara bir resim.
      Baktım, orada, bir-bir duruyor sevdiklerim.
      Bakıyorlar ardından, yazıp çizdiklerimin,
      O, yazarken ya da çizerken bilmediğim..
      Bilmeden yazdıklarım, bilmeden çizdiklerim.
      Beni çizdi sonunda, yazıp da çizdiklerim.
      Bana gülüyor şimdi, yitip-yitirdiklerim..
      Çizilmemiş olanlar, yazmayıp bildiklerim.
      Ah “bilip ettiklerim, bilmeyip ettiklerim.”

      Sil
  2. 11 Ağustos ve öncesini heyecanla, sabırsızlıkla bekliyorum. Ne çok şey var içimizde, zihnimizde.
    Özdemir Asaf çok sevdiğim şairlerimizden. İki ayrı şiirindeki kıs dizeler bile bir başka güzeldir:
    "Yaşamak değil,
    Beni bu telaş öldürecek."
    ***
    "Bütün renkler hızla kirleniyordu,
    Birinciliği beyaza verdiler."
    ***
    Az sözle çok şey anlatabilmek böyle olur herhalde.
    Sağlıkla, mutlulukla.

    YanıtlaSil